Jesenický týdeník Online Jesenický týdeník
Dnes je neděle 03.12.2023 14:47, jste 19841058. návštěvník přihlášený jako guest.

Internetová kavárna a klub Plíživá kontraInternetová kavárna a klub Plíživá kontra
 

Harfa - nejen královský nástroj

Foto - Narodila se do múzou prosyceného prostředí. Od raného dětství ji provázely tóny harfy, které si ji podmanily svou zvukomalebností a křehkostí. Láskyplné pouto otevřelo srdce harfy, jež se stalo jejím druhým já.

Harfa - nejen královský nástroj

okořila prestižní světovou harfovou soutěž, v silné konkurenci stanula na stupínku nejvyšším.

Zajímá vás, jak trnitá a mozolnatá je cesta za výsadním místem na "harfovém" hudebním trhu? Jste přesvědčeni, že harfa je doménou žen? Nejen na tyto, ale na mnoho dalších otázek je připravena odpovědět sólo harfistka České filharmonie a profesorka prestižní Royal College v Londýně Jana Boušková, jež přijala pozvání do křesla pro hosta v pořadu S Václavem Žmolíkem nejen o umění, který se uskuteční 9.11.2023 v jesenické Kapli.

Paní Boušková, můžete nám přiblížit, jaké pohnutky Vás přiměly k tomu, že jste bez váhání přijala pozvání pořadatele, přestože se do dalekého Jeseníku vydáte, aniž byste si po absolvování náročného japonského turné dopřála chvíle oddechu?

Nebylo vůbec nutné se rozmýšlet. Milých lidí je v této době čím dal méně a setkání s nimi je důležitější, než nějaký odpočinek po zájezdu. Moc se za vámi těším a jsem rada, že budu mít příležitost být s vámi.

Jste světově uznávanou a ceněnou harfistkou, jedinou, která vyhrála jako Češka mezinárodně nejvýznamnější harfovou soutěž. Co pokládáte za nejdůležitější k dosažení tohoto úspěchu - samozřejmě kromě nadání: rodinné zázemí, dobré učitele a školy, pracovitost?

Pojmenovala jste vše. Především je důležitý talent od Pána Boha, který je podpořen ještě velkou pílí interpreta a vrozenou precizností v přípravě repertoáru. Velkou roli hraje také kvalitní vedení profesora, ke kterému musí mít student respekt a přijímat jeho názory, a jistě je důležitá i podpora rodinného zázemí a víra v sama sebe. Já jsem harfu milovala odmalička a přijímala jsem ji jako svoje poslání. U harfy jsem bez nucení seděla celé dny a před soutěží jsem cvičila minimálně rok a půl 8 -12 hodin denně. Když se mi dostavil v únoru 1992 obrovský velký úspěch na jednom ze dvou největších světových klání, Mezinárodní harfové soutěži v Izraeli, kde jsem získala 2. cenu z již vybraných 40 harfistů z celého světa, pochopila jsem, že má práce nebyla zbytečná, že je slyšet, že je oceněná světovou porotou, a věřila jsem, že ten jeden stupínek k získání první ceny se mi přece musí podařit zdolat. A tak jsem se hned rozhodla nastudovat nový, téměř čtyřhodinový repertoár na druhou největší harfovou světovou soutěž v Americe, USA International Harp Competition, která se konala ve stejný rok jen o čtyři měsíce později. Tam jsem opravdu ten obrovský světový konkurenční boj již vyhrála a do naší vlasti jsem nejen 1.cenu, Zlatou medaili, přivezla, ale s ní i nádherný nástroj od americké firmy Lyon and Healy.

Harfa je v očích publika "královským" nástrojem, ale díky své výlučnosti méně známým než třeba klavír, housle. Jak se podílíte na její propagaci?

Mým celoživotním přáním je proslavit harfu jako plnohodnotný sólový nástroj. Jdu ve šlépějích mojí maminky, harfistky Libuše Váchalové, která již tuto cestu započala a já v ní pokračuji. Snažím se především harfu představovat v té nejkvalitnější podobě, aby posluchači poznali, co se vše na harfu dá zahrát a že to není jen nástroj, který zná každý z úvodních akordů Vyšehradu Bedřicha Smetany. Bohužel ale harfu uplatňují pořadatelé do svých programů příliš zřídka, a proto je stále pro publikum vzácným nástrojem. Je to handicap i pro nás, samotné interprety, protože posluchači nedokáží ani rozlišovat kvalitu jednotlivých hráčů, nedokáží ani rozpoznat náročnost skladeb. Harfa je často pro ně tak ojedinělým nástrojem, že ať je interpret jakýkoli a na jakékoliv úrovni, ať hraje cokoliv, tak vždy potěší. S takovým přístupem se u houslí, ale ani u klavíru, nesetkáme. To jsou již nástroje, které své umístění v sólovém světě mají. Obecenstvo má proto více příležitostí je pravidelně slyšet na koncertech, i jejich repertoár v různých provedeních, a tak dokáže rozlišit interpretační kvalitu jednotlivých umělců. U harfy mají posluchači zatím jen možnost si nahrávky v jejich vlastním zájmu najít na YouTube a zkusit porovnávat několik interpretů, aby pak tomuto královskému nástroji porozuměli. Já sama jsem tradiční muzikant, který nikdy netoužil harfu zviditelnit jinak, než interpretační kvalitou. Nikdy jsem se nesnažila upoutat na sebe pozornost nějakou extravagancí, která se v současnosti tolik upřednostňuje. Harfu tak bohužel nedostanu mezi masy lidí, ale vím, že k těm, kteří touží stále po kvalitě a neztrácejí hodnoty pravého umění, si moje harfa už cestu našla. A to mě samozřejmě těší. Co ale dělám velmi ráda, jsou edukativní pořady o harfě v České filharmonii, kde již více než 10 let představuji královský nástroj dětem od předškolního věku po středoškoláky a tím se harfa dostává více do povědomí i dalším generacím.

Pořádají se výlučně harfové koncerty? Nemýlím se, že existuje např. úprava Smetanovy Vltavy pro tři harfy?

Harfa je nástroj, který dokáže sólově utáhnout celý koncert, stejně jako sólový klavír, ale je zároveň i vyhledávaným komorním partnerem, protože se zvukově velmi dobře pojí s mnoha dalšími hudebními nástroji či se zpěvem. Konkrétně Smetanovu Vltavu znám pouze v úpravě buď pro sólo harfu nebo pro duo harf. Ale jistě i pro tři harfy by se úprava dala napsat. Já jsem založila na pražské HAMU harfový kvartet ze svých nejúspěšnějších studentek a i v tomto obsazení jsme Vltavu nastudovaly. Toto složení je opravdu nádherné, protože zvukomalebnost čtyř královských nástrojů se dá již mnohdy porovnat se zvukem celého orchestru.

Je harfa výlučně "ženským" nástrojem?

I když se to tak může zdát, tak výhradně "ženským nástrojem" harfa rozhodně není. V současné době hraje na harfu čím dál víc mužů a zdá se, že to přichází do módy.

Jak jde dohromady "křehká žena" a objemný těžký nástroj, který je obtížné přemístit?

Řekla bych, že toto je relativní. Mně třeba harfa těžká nepřijde a její stěhování mi nedělá žádné problémy. Jsem na to zvyklá odmalička a beru to jako samozřejmost, že to k mé lásce patří. Nehledě na to, že v současnosti existují už speciální vozíky, díky kterým se harfa přemisťuje velmi snadno.

Je původem americká harfa, kterou jste získala za vítězství v soutěži, vaše jediná?

Vlastním ještě další harfu od stejné americké značky, kterou jsem si už sama později koupila a kterou používám v současnosti na svých koncertech.

Vyučujete na pražské AMU, na Royal College of Music v Londýně a patnáct let jste působila na Královské konzervatoři v Bruselu. Jsou posluchači v těchto metropolích rozdílní? Pokud ano, v čem?

Hudba je mezinárodní jazyk a buď zaujme, nebo ne. Stejně je to i s interpretem. Je to energie, která vás buď strhne, uhrane, osloví nebo s vámi neudělá nic. A v tomto jsme všichni lidé stejní. Je-li někdo interpretačně strhující, posluchač má husí kůži nebo slzy dojetí, je-li hudba, kterou umělec předává, stejně tak působivá, pak takový koncert jistě osloví každé publikum na celém světě.

V listopadu se společně s Liborem Dvořákem a Igorem Lukášem zúčastníte večera "S Václavem Žmolíkem nejen o umění". Kdybyste byla v roli moderátora, jaké otázky byste položila překladateli a komentátorovi Českého rozhlasu Plus Liboru Dvořákovi a generálnímu řediteli Řetězárny Česká Ves a.s. Igoru Lukášovi?

1. Pane Dvořáku, co byste doporučil pro větší zviditelnění harfy u širší veřejnosti, aniž by se musela podbízet něčím extravagantním?

2. Pane Lukáši, v názvu jednoho českého města, při čtení pozpátku, se skrývá slovo harfa v anglickém jazyce? Uhodnete jeho název?

Děkuji za rozhovor

Poznámka redakce: Nenechte si ujít jedinečnou příležitost setkat se s touto výjimečnou umělkyní. Skromnost a láska k lidem je Janě Bouškové vrozená, což je vlastnost zejména v dnešní době u umělců vzácná. Na vaši účast se těší také komentátor Českého rozhlasu Plus Libor Dvořák, generální ředitel Řetězárny Česká Ves a.s. Igor Lukáš a moderátor Václav Žmolík, dále v Jeseníku oblíbený pianista Jiří Hrubý a talentovaný tenor ZUŠ Varhanická v Brně Dominik Urbánek. A v neposlední řadě je to generální ředitel Fenix Group a.s. Cyril Svozil, který převzal nad večerem S Václavem Žmolíkem nejen o umění záštitu. Dne 9. listopadu 2023 od 18 hodin jsme tu jen pro Vás!

Viola Králová




Viola Králová, kategorie: Kultura, týden: 34, ročník: 33, rok: 2023

Diskuze nad článkem:

Zpět


 
Společenská kronika (klikni)
1 Odešli z našich řad
5 Inzerce
Nejčtenější články
Nenadálé odvolání ředitelky MK...
Neplatil výživné, teď mu hrozí...
Mužům AC Gamaspol Jeseník sezó...
Kraj znovu pomůže s rozvojem v...
Konference samospráv přiblížil...
Nejčtenější sloupky
K ČEMU VOLBY
Internetový úvod
Mikulovice bez praktického lék...
Hádejte třikrát
Bazén Česká Ves - cesta do min...
JAW Studio
Tento web neuchovává data návštěvníků.